HOME » KUNST COLLECTIE » Louis la Rooy

 

Kunstenaar: Louis la Rooy.

Techniek: Roll-up.

Formaat: Hoog 74 cm.

Unicum.


The Main Road

€ 1.650,00

The Main Road

€ 1.650,00

 

Kunstenaar: Louis la Rooy.

Techniek: glasfusing.

Formaat: Hoog 63 cm.

Unicum.


My White Buttons

€ 1.450,00

My White Buttons

€ 1.450,00

 

Kunstenaar: Louis la Rooy.

Techniek: Roll-up.

Formaat: Hoog 84 cm.

Unicum.


Harlekin's Pain

€ 1.650,00

Harlekin's Pain

€ 1.650,00

 

Kunstenaar: Louis la Rooy.

Techniek: Roll up en heet gevormd glas.

Formaat: Hoog 54 cm.

Unicum.


Firewater

€ 1.200,00

Firewater

€ 1.200,00

 

Kunstenaar: Louis la Rooy.

Techniek: Glasfusing.

Formaat: Hoog 68 cm.

Unicum.


Dutch Cat

€ 2.000,00

Dutch Cat

€ 2.000,00

 

Kunstenaar: Louis la Rooy.

Techniek: Roll-up.

Formaat: Hoog 83 cm.

Unicum.


Kunstenaar: Louis la Rooy

Techniek: Glasfusing

Formaat: 120 x 100 cm 8 delig

Unicum

BIOGRAFIE LOUIS LA ROOY

 

Louis la Rooy (1947), heeft gestudeerd aan de Rietveld en aan de Rijksacademie te Amsterdam.

In de Verenigde Staten heeft hij bij de Willet Stained Glass Compagnie les gegeven in het glas appliqueren en heeft deze techniek daar onder de aandacht gebracht.

Louis la Rooy is een internationaal bekende glaskunstenaar met tal van projecten op zijn naam in binnen en buitenland. In de gangbare glaswereld is hij een uitgesproken vreemdganger en gebruikt regelmatig alle mogelijke glastechnieken door elkaar.

In 1968 keerde hij terug naar Nederland waar hij sindsdien veel kunstwerken heeft uitgevoerd voor architecten en kunstenaars waaronder Corneille, Appel en Wolkers. In 1981 voerde hij een groot glas-appliqué uit naar ontwerp van Rufino Tammayo, waarvoor hij bijna een jaar in Mexico doorbracht. 

Talrijke architecten gebruikten deze nieuwe vorm van glaskunst in hun gebouwen in die tijd, en trok daarbij gerenommeerde kunstenaars aan zoals Karel Appel (1921-2006), Corneille (1922-2010), Jef Diederen (1920-2009), Marte Röling (1939), Antonio Saura (1930-1998), Jan Wolkers (1925-2007) en vele anderen. Dus toen Louis in het atelier ging werken, was een van zijn taken het realiseren van de ontwerpen van deze kunstenaars. Hij gebruikte steeds vaker een combinatie van technieken zoals snijden, smelten, etsen en zandstralen, waarbij de resulterende stukken vervolgens aan een helder, standaard venster werden gebonden.

 

Louis la Rooy maakt voor zijn eigen vrije werk gebruik van zijn enorme kennis en vakmanschap welke duidelijk is terug te vinden in de uitvoering van de soms zeer ingewikkelde toegepaste techniek. Hij probeert hiermee telkens weer een grens te verleggen voor zijn nimmer aflatende inspiratie. Om zo tot een ultieme uitdrukking te komen van zijn ontwerp. Ondanks het feit dat Louis sterk van geest is in zijn gebruik van vorm en kleur, kan hij goed overweg met zijn collega's en accepteert hij hun advies. Hoewel ze hun werk serieus nemen, hebben ze ook veel plezier tijdens het realisatieproces en kan de expertise van het team soms tot op zekere hoogte het eindresultaat beïnvloeden. Hoewel het Louis' handtekening is die uiteindelijk op de stukken staat, is hij zich acuut bewust van het feit dat zijn collega's ook een belangrijke bijdrage leveren. Professioneel werken met glas zou bijna onmogelijk zijn zonder een goed uitgeruste studio met een uitgebreid scala aan soorten en kleuren glas, verschillende ovens, snij- en zandstraalafdelingen en een eigen metaalbewerkingsafdeling, samen met een brede selectie gereedschappen. Louis maakt zelf gebruik van de expertise van andere mensen zoals glasblazers en snijders, en daar is niets mis mee. Werken met collega's is vaak inspirerend en hun advies kan verhelderend zijn. Louis La Rooy zegt weinig over de inhoud van zijn werk. Als gevolg van zijn eerdere werk als decorateur bevatten zijn projecten nog steeds decoratieve elementen die redelijk moeiteloos voor hem te realiseren zijn.Zijn werk is vaak uitbundig, feestelijk, kan een beetje "overdreven" zijn, is vaak humoristisch en soms zelfs een beetje cartoonesk. Dit gezegd hebbende, zou hij teleurgesteld zijn als zijn werk als oppervlakkig werd beschouwd, hoewel hij toegeeft dat dit iets is dat "alleen de waarnemer kan beoordelen.". Na meer dan 45 jaar werken met dit prachtige product dat zand, krijt en frisdrank combineert, vindt hij glas nog steeds een fascinerend materiaal waarmee je de meest vreselijke kitsch produceren, maar ook absolute schatten. Louis' theorie is dat je als kunstenaar soms geluk hebt, alsof je de hand van Onze Lieve Heer even hebt vastgehouden.